Hubungan Anak Tidak Sah Taraf
Dalam isu ini, ada beberapa perkara yang perlu kita fahami.
Pertama, sekiranya kedua pasangan yang berzina itu berkahwin, kemudian setelah
enam bulan dari tempoh perkahwinan tersebut wanita itu melahirkan anak, maka
adalah dibolehkan untuk anak tersebut dinasabkan kepada suami wanita tersebut.
Kedua, sekiranya anak tersebut lahir kurang enam bulan dari
tarikh perkahwinan, maka tidak boleh untuk anak tersebut dinasabkan kepada
suami wanita tersebut. Pendapat ini terbina hasil daripada kefahaman para ulama
terhadap dua ayat yang berikut. Iaitu firman Allah S.W.T :
وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا
Maksudnya : (Dan ibunya) mengandungkan serta menyusukannya
(anak) selama tiga puluh bulan.
Surah Al-Ahqaf (15)
Kemudiannya adalah firman Allah S.W.T :
وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ
Maksudnya : (Dan seorang ibu) menyusukan anaknya selama dua
tahun.
Surah Luqman (14)
Berdasarkan kedua-dua ayat ini, ada dijelaskan tentang
tempoh penyusuan serta tempoh mengandung yang berlaku kepada orang perempuan.
Ayat ke- 14 dari surah Luqman menjelaskan bahawa tempoh susuan adalah selama
dua tahun iaitu bersamaan dua puluh empat bulan. Manakala ayat ke- 15 dari
surah Al-Ahqaf pula menjelaskan tentang tempoh mengandung dan menyusukan iaitu
selama tiga puluh bulan. Maka para ulama melakukan istinbat daripada ayat ini
dalam menyatakan bahawa tempoh hamil yang paling singkat adalah selama enam
bulan. Ini kerana, daripada 30 bulan tersebut, 24 bulan digunakan untuk
menyusukan anak, maka selebihnya itu diiktibarkan sebagai tempoh mengandung
yang paling singkat.
Imam Al-Hafiz Ibn Katsir dalam tafsiran beliau ke atas ayat
ini beliau berkata : ‘’Daripada ayat ini, Ibn Abbas dan selain beliau dari
kalangan para a’immah (para ulama) mengistinbatkan bahawa tempoh hamil yang
paling singkat adalah selama enam bulan’’. Rujuk Tafsir Al-Quran Al-‘Azhim, Ibn
Katsir (6/336).
Begitu juga Imam Al-Qurthubi ada menukilkan sebuah riwayat
daripada Amirul Mu’minin ‘Utsman Ibn ‘Affan R.A yang didatangkan kepada beliau
seorang perempuan yang telah melahirkan anak setelah enam bulan hamil. Lalu
beliau ingin menjatuhkan hukum had kepada perempuan tersebut. Kemudian ‘Ali bin
Abi Thalib R.A berkata kepadanya : Tidak boleh dijatuhkan had ke atasnya. Ini
kerana Allah S.W.T berfirman :
وَحَمْلُهُ وَفِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا
Dan firman Allah S.W.T :
وَالْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ
Maka susuan itu selama dua puluh empat bulan dan tempoh
hamil (yang paling singkat) itu enam bulan. Lalu ‘Utsman pun menarik semula
pendapatnya dan tidak menjatuhkan hukuman had kepada perempuan tersebut. Rujuk
Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurthubi (16/193).
Sebagai kesimpulannya setelah meneliti beberapa nas dan
hujahan di atas maka isu ini perlu difahami dalam dua
noktah berikut :
- Sekiranya anak tersebut lahir selepas enam bulan dari tempoh perkahwinan, maka dia adalah dianggap sebagai anak sah taraf. Maka ibu dan adik beradik perempuan kepada bapanya tersebut adalah mahram buat dirinya. Implikasinya, haram untuk mereka berkahwin serta boleh untuk bersalaman sesama mereka.
- Namun jika anak tersebut lahir kurang dari enam bulan setelah perkahwinan, maka ia dianggap sebagai anak tidak sah taraf. Oleh itu, ibu dan adik beradik perempuan kepada pemilik air mani tersebut adalah bukan mahram bagi anak ini. Wallahu A’lam.
0 Comments